ترک نماز یا سستی در آن

ترک نماز یا سستی در آن


خداوند عزوجل در سوره ماعون (107) آیه 4 و 5 می فرماید:

«پس وای بر نمازگزاران، آنان که به نماز خود توجهی نمی کنند.»

و نیز در سوره مانده (5) آیه 58 درباره کسانی که مومنین نباید آنها را ولی و دوست خود بگیرند می فرماید:

«و چون آنان را به نماز می خوانید آنها نماز را به مسخره و بازی می گیرند.»

در روایات برای کسانی که نماز را ترک کنند و یا در انجام آن سستی و تنبلی نمایند عقاب های سختی بیان شده است. رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) فرمود:

«مرا که به آسمان بالا بردند به گروه هایی گذشتم که سرهای آنان را با سنگ می شکستند به جبرئیل گفتم: اینان کیانند؟ جبرئیل گفت:

کسانی هستند که بدون خواندن نماز عشاء می خوابند.»

از امام صادق (عليه السلام) پرسیدند: چرا زناکار را کافر نمی گویند ولی به تارک الصلوه (یعنی کسی که عمدا نماز را ترک کند) کافر می گویند؟

حضرت فرمود:

«زیرا زناکار و یا مانند آن از روی میل و خواسته خود دست به آن عمل می زنند و غلبه شهوت موجب آن می گردد اما کسی که نماز نمی خواند از روی استخفاف و سبک شمردن نماز را ترک می کند چون در ترک نماز لذتی نیست و این سبک دانستن نشانه کفر است.»

ترک کننده نماز کافر است همانگونه که رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) فرمود:

«بین کفر و ایمان فاصله ای نیست جز ترک نماز.»

امام صادق (عليه السلام) می فرماید:

«هرکس نماز عصر خود را عمدا ترک کند خداوند او را در روز قیامت تک و تنها می گذارد و اهل و مالش دردی از او دوا نمی کنند.»



هرکس از مردان یا زنان به نماز اهمیت ندهد خداوند او را به پانزده چیز مبتلا می گرداند.

در مورد سهل انگاری در نماز روایت عجیبی از رسول اکرم رسیده که سخت مایه عبرت است. فاطمه زهرا (علیها سلام) از رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) پرسیدند که:

«پدرجان! مردان یا زنانی که در امر نماز سهل انگاری می کنند و آن را سبک می شمارند چه عقوبتی دارند؟ رسول خدا فرمود:

هرکس از مردان یا زنان به نماز اهمیت ندهد خداوند او را به پانزده چیز مبتلا می گرداند.


در دنیا به شش امر:

1-    برکت را از عمرش می برد.

2-    برکت را از روزی اش بر می دارد.

3-    سیمای صالحین را از او می گیرد.

4-    به هیچ عملی از او اجر نمی دهد.

5-    دعایش به آسمان نمی رود.

6-    از دعای نیکوکاران بهره ای نمی برد.


در وقت مردن به سه امر:

7-    با حال ذلت جان می سپارد.

8-    گرسنه می میرد.

9-    تشنه جان می دهد به طوری که اگر از نهرهای دنیا به او بدهند تشنگی اش از بین نمی رود.


در عقاب قبر به سه امر:

10-    خداوند ملکی را برای عذاب بر او می گمارد.

11-    قبرش تنگ می گردد.

12-    قبرش در ظلمت و تاریکی فرو می رود.


در روز قیامت به سه امر:

13-   خداوند فرشته ای را مامور می کند تا او را جلوی مردم با صورت روی زمین بکشاند.

14-    از او حساب شدیدی می کشند.

15-    و بالاخره خداوند به او نظر رحمت نمی کند و او را پاک نمی گرداند و برای اوست عذابی دردناک.»


با توجه به این حدیث شریف و عبرت انگیز جا دارد از خدای بزرگ بخواهیم تا نه تنها از گناهان ما بلکه از نمازهای ما در گذرد و ما را به این پانزده بلای سنگین که شقاوت و بدبختی دائمی را در پی دارد مبتلا نگرداند و آنچه نقص و کاستی در نمازهای ما می بیند به لطف و کرمش جبران فرماید.


نماز ...


نماز پایه دین است و رکن ایمان است

نماز شستشوی روح و دل زعصیان است

نماز نغمه پیغمبران خداست

نماز در دل هر تیرگی چراغ هدی است

نماز بود که با اهل راز همدم بود

نماز چشم و چراغ رسول اکرم بود

نماز روز غم و درد، یار احمد بود

نماز در شب معراج با محمد (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) بود

نماز جان عبادت، عصاره قرآن

نماز بود رفیق علی (عليه السلام) به نخلستان

نماز بر لب اهل کمال زمزمه است

نماز همدم دیرآشنای فاطمه (سلام الله علیها) است

نماز روح عبادت، نماز روح دعاست

نماز یار و هم آغوش سیدالشهدا (عليه السلام) است

نماز دلبر و معشوق ساجدین بوده

نماز هم نفس زین العابدین (عليه السلام) بوده

نماز آبروی اهل راز در شب بود

نماز در شب غربت چراغ زینب (سلام الله علیها) بود

نماز همقدم استعانت و صبر است

نماز مشعل تابان به ظلمت قبر است

نماز مهر قبولی کل اعمال است

نماز میوه عشق محمد و آل (علیهم السلام) است.


منبع: نماز راهی به سوی معبود

مولف: حجه الاسلام و المسلمین حاج شیخ محسن سعیدیان


نماز و قرآن:
وقت نماز ، اثرات نماز