نگاهي به مراسم بيرق زنان در دزفول
بر اساس پژوهشهای مردمشناسی از کهنترین زمانها تا امروز، زندگی گروههای انسانی همواره با آیینها و جشنها گره خورده است. فرصتی که مردم در آن، فارغ از روزمرگیها و فعالیتهای جدی روزانه، با گردهماییهایی به شادمانی، تفریح یا نیایش و فعالیتهای معنوی میپردازند. این جشنها و آیینها دامنه بسیار گستردهای را فرا میگیرد. از آیینها وجشنهای باستانی، اسطورهای و فصلی ملی گرفته تا جشنهای مذهبی، خانوادگی و... بیشتر این جشنها و آیینها در عین وحدت از کثرت بسیاری برخوردارند و بدون اینکه از بیرون، دستور و اجباری برای برگزاری آنها صادر شود، خودجوش و با رضایتخاطر به اشکال وسیع و متنوعی برگزار میشوند.
این جشنها و آیینها با ورود به هر منطقه و شهری، با حفظ اصول و هسته اولیه، رنگ و بوی محلی به خود گرفته و جزیی از ویژگی فرهنگی آن منطقه می شوند؛ چراکه هر جشن و آیینی به عنوان پدیدهای فرهنگی در عین اشاعهپذیری مداوم، انعطافپذیر نیز است؛ تا بدانجا که هر قوم ایرانی، آنها را با ویژگی و ابتکارات اقلیمی، اقتصادی و فرهنگی خاص خود برگزار میکند. بزرگداشت عید قربان و حاجیان از جمله مراسم مذهبی است که همواره در میان تمامی مسلمانان، زمینه ساز آیینها، جشنها و آداب و رسوم متنوعی است. مجموعه وسیعی که در عین اشتراک، به اشکال متنوع و متفاوتی نمایان میشود و گاه در بین گروهی، آنقدر رنگ و بوی محلی به خود میگیرد که به عنوان رسم و آیین خاص آن منطقه شناخته میشود. مراسم بیرقزنان از جمله این موارد است که در میان مردم مسلمان استان خوزستان به منظور گرامیداشت عید قربان، حج و حاجیان به طورخاص برگزار میشود. این مراسم در کنار اعمال و آداب متداول عید قربان مانند نماز عید قربان، ذبح قربانی و تقسیم در میان فقرا و... جایگاه ویژهای در بین این مردم دارد. مراسم بیرقزنان، همانگونه که گفته شد این مراسم در بیشتر شهرهای استان خوزستان برگزار میشود. ولی نوشتار حاضر، به طور خاص به برگزاری این مراسم در شهر دزفول اختصاص دارد. مراسم بیرق زنان در شهر دزفول با آداب خاص و زیبایی در شب عید قربان (9 ذیالحجه) یعنی زمانی که حاجیان پس از پشت سر گذاشتن اعمال روز عرفه، مُحرِم میشوند، برگزار میشود. بدینشکل که خانواده فرد به حج رفته، در این شب جشن گرفته، قربانی میکنند و ولیمه میدهند. از ویژگیهای خاص این شب نصب بیرقهای سبز و سفید تزیین شده در بالاترین نقطه خانه حاجی (مثل پشت بام یا خرپشته) است. بیرقهایی که از آن پس برای همیشه خانههای حاجیان را از دیگر خانهها مشخص میکنند و همه ساله در عید قربان، چراغانی میشوند و نکته مورد توجه اینکه برخی افراد نیازمند و فقیر با دیدن این بیرق ها به امید کمک و یاری، در خانههای بیرقدار را به صدا درمیآورند. برای انجام این مراسم اعضای خانواده، خویشاوندان، دوستان و آشنایان در منزل حاجی جمع شده و پس از صرف شام و پذیرایی و اجرای مراسم مداحی و چوویشی (چاوشی) توسط درویشان (مداحان) اقدام به نصب بیرقها میکنند. هنگام نصب بیرقها با زدن دایره، دف و چوویشی، فردی شعرهای متنوع معروفی را میخواند و حاضران با دست افشانی شعر را همراهی می کنند: .:
چیدمان بیرقها بدین شکل است که 2 بیرق بزرگ به نماد پدر (بیرق سبز) و مادر (بیرق سفید) و چندین بیرق سبز کوچکتر در کنار این دو، به نماد فرزندان خانواده قرار میگیرند. در توجیه بیرقهای کوچکتر، گفته میشود این بیرقها به نیت حاجی شدن دیگر اعضای خانواده برافراشته میشوند و اهالی این منطقه اعتقاد دارند این بیرقها خوش یمن هستند و رزق و برکت خانه را فزونی می بخشند. البته برخی خانواده ها هستند فقط برای مردان خانواده و خویشاوندان نزدیک مانند پدر، پدربزرگ، پسر، نوه ذکور و داماد بیرق نصب میکنند. این بیرقها در گذشته توسط خانوادهها ساخته میشدند، ولی امروزه از نجاریهای مخصوصی در بازار خراطها تهیه می شوند که تنوع بسیاری دارند.
بیرق زنان در گذشته در گذشته این مراسم از شب عید قربان شروع و تا ظهر عید قربان ادامه داشته است. برخی خانوادهها از روز قبل، حمام عمومی شهر را برای مهمانان این مراسم قرق میکردند تا همه پاکیزه در این مراسم مقدس حضور یابند. ولیمه این شب غذای سنتی باقالی پلو با خورش نخود بوده است. این غذا، از غذاهای سنتی دزفول است که در تمامی جشنها تهیه میشود. غذا را در ظرفهای مخصوصی به نام خنچه (سینیهای مستطیلی بزرگ پایهدار) قرار میدادند و همراه سُوزی (تربچه قرمز با برگ) از مهمانان پذیرایی میکردند. سینی هایی که گاه تا 15 نفر از مهمانان را دور خود جمع میکرد. قسمت اصلی مراسم پس از صرف شام شروع می شد. بدین شکل که در مجلس مردانه، توسط درویشان، چووشی و مولودی خوانی عروسی حضرت زهرا(س) خوانده می شد و در مجلس زنان نیز زنان با نواختن دایره و دف شادی میکردند. سپس زنان و مردان با ادامه شعرخوانی، پایکوبی و دفزنی بیرق ها را آماده کرده و گروهی از مردان، آنها را به رسم متداول در پشتبام نصب میکردند و معمولا در همین مراسم، گوسفندی قربانی و میان فقرا تقسیم میشد. مراسم که تمام می شد بیشتر حاضران، با آرزوی قبولی حج به خانههایشان بازمیگشتند؛ ولی اقوام نزدیک، شب را در منزل حاجی می ماندند تا روز بعد، مراسم عید قربان را به جای آورند و با ولیمه ای، اختتامیه مراسم را برگزار کنند.
در این روز، غذای نون چربی و بادمجان سرخ شده، تدارک دیده و مردم را برای ناهار دعوت میکردند. نون چربی غذایی است سنتی که از باقیمانده شام شب قبل تهیه میشد. بدینشکل که گوشت و نخود (خورش نخود) را جدا کرده و نانهای تافتون محلی را در آب چرب و لذیذ خورش خیسانده و طعم میدادند. سپس آنها را در سینی بزرگی قرار میدادند و گوشتها و نخودها روی آنها میگذاشتند و همراه تربچه از مهمانان پذیرایی می کردند و بدین شکل مراسم خاتمه می یافت.
نکته آخر، پوشش اعضای خانواده و خویشان نزدیک فرد حاجی، در شب بیرق زنان است. آنها در این شب لباس نو می پوشند و زنان و دختران، لباس سبز رنگ مخصوصی تن می کنند. این لباس هدیه ای است با عنوان خلعتونه که از سوی افراد، قبل از رفتن به حج، به زنان خانواده مثل دختران. عروسان، نوهها، خواهرها، زنان برادر و مادر زن و مادر شوهر پیشکش میشود و شامل یک قواره پارچه سبز (برای تهیه پیراهن)و توری سبز رنگ (برای تهیه شال) است چرا که رنگ سبز در این دیار مانند بسیاری از شهرهای دیگر ایران، از جایگاه و کاربرد ویژهای برخوردار است. و در همه مراسمها از مراسم مذهبی گرفته تا جشنهای مختلف (مثلا لباس عروس در شب حنابندان سبز رنگ است) به وفور از این رنگ استفاده میشود. این رنگ غیر از قداست و جنبه معنوی آن، نماد شادی و بختِ روشن و موفقیت است. به عنوان مثال اصطلاحات سبزبختی و سبز بودن: سوز بوی از دعاهای خیری است که در این شهر به وفور بر سر زبانها جاری است.
پژوهشگران: آمنه حسن زاده- آیداخلفی
When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.