حقیقت نماز :
حمایت الهى از نمازگزاران:
اشراف قریش به رسول اكرم صلى الله علیه و آله پیشنهاد كردند كه مسلمانان پابرهنه را از دور خود بران تا ما دور تو جمع شویم.
آیه نازل شد: "وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ" (کهف/28)
اى پیامبر! با كسانى باش كه صبح و عصر خدا را مى خوانند.
امام صادق علیه السلام فرمود: یعنى كسانى كه اهل نمازنند.
نماز و قرآن:
زنده شدن نماز، سبب زنده شدن قرآن است، زیرا هر نمازگزار مجبور است كه در نمازهاى هفده ركعتى خود روزى ده بار سوره حمد را بخواند و بدنبال آن یكى دیگر از سورههاى قرآن را. طبیعى است تلاوت دو سوره از قرآن در هر ركعت، مانع به فراموشى سپرده شدن قرآن در جامعه مى گردد.
به علاوه قرآن و نماز بارها در كنار هم آمده اند:
"یتلون كتاب اللَّه و اقاموا الصلوة" (فاطر، 29)
كسانى كه قرآن تلاوت مىكنند و نماز به پا مى دارند.
"یمسّكون بالكتاب واقاموا الصلوة" (اعراف، 170)
كسانى كه به قرآن تمسّك كرده و نماز به پا مى دارند. قرآن ما را به نمازدعوت مى كند و نماز ما رابا قرآن آشنا مى سازد.
نماز، شباهتى است با فرشتگان:
نام یكى از سوره هاى قرآن، «صافّات» است. خداوند در اوّلین آیه آن به فرشتگانى كه در صفّ هستند سوگند یاد مى كند. در چند جاى دیگر نیز، قرآن از صفوف فرشتگان و آماده اطاعت بودن آنها سخن به میان آورده است. نام یكى دیگر از سوره هاى قرآن، «صَف» مى باشد كه در آن هم از رزمندگانى كه با صفوف فشرده در راه خداوند جهاد مى كنند ستایش شده است.
این دو واژه «صَف» و «صافّات» كه نام دو سوره است نشانه توجّهى است كه قرآن به نظم و انضباط دارد. نمازگزار نیز در صفوف جماعت شباهتى با فرشتگانى پیدا مى كند كه در صفوف بسیار بزرگ قرار دارند.
ترك نماز و دوزخ:
در قیامت بارها میان اهل بهشت و اهل دوزخ گفتگو رخ مى دهد كه قرآن برخى از آنها را بیان فرموده است. در یكى از آن صحنه ها، اهل بهشت از مجرمان مى پرسند: چه عاملى شما را به دوزخ روانه كرد؟
آنها چهار عامل را مى شمرند، كه اوّلین آنها پایبند نبودن به نماز است:
«لم نك من المصلّین» (مدثر/43)
نماز، كلید قبولى تمام عبادات:
در اهمیّت نماز، همین بس كه در روایات مى خوانیم:
اگر نماز، قبول شود، عبادات دیگر هم قبول مى شود، ولى اگر نماز مردود شود، كارهاى دیگر هم ردّ خواهد شد. (بحار،ج 82، ص 236)
پیوند پذیرش عبادات دیگر به قبولى نماز، نقش كلیدى آن را نشان مى دهد. مثل آنكه اگر پلیس، از شما گواهینامه رانندگى بخواهد، شما هر مدرك و كارت شناسایى معتبر دیگرى هم ارائه دهید، پذیرفته نیست. مجوّز رانندگى، داشتن گواهینامه است، و بدون آن، تمام مدارك، بى اثر خواهد بود. در قیامت نیز مجوّز عبور از صراط، اقامه نماز است و بدون آن هیچ عبادتى قبول نمى شود.
نماز و راه یابى:
ما در هر نماز با گفتن «اهدنا الصرط المستقیم» از خداوند راه مستقیم را مى خواهیم. انسان هر لحظه فكر تازه اى دارد، دوستان و دشمنان، نزدیكان و بیگانگان، طاغوت ها و وسوسه گران و شیاطین نیز با تلقین و تشویق و تهدید و تبلیغ، براى انسان طرح هائى را دارند و برنامه ریزى هائى مى كنند كه انسان جز با امداد الهى هرگز نمى تواند در میان این همه راه كه از هوس ها مایه مى گیرد، نجات یابد و راه مستقیم را بپیماید.
"اهدنا الصراط المستقیم"، را مستقیم:
1. راه خدا و اولیاى خداست.
2. راهى است كه از هرگونه خطا و انحراف دور است.
3. راهى است كه ترسیم كننده آن مرا دوست دارد و نیازم را مى داند.
4. راهى است كه به بهشت منتهى مى شود.
5. راهى است كه با فطرت سالم هماهنگ است.
6. راهى است كه اگر در آن راه بمیرم شهید محسوب مى شوم.
7. راهى است كه از عالم بالا و بالاتر از علم ماست.
8. راهى است كه انسان در آن دچار شك و پشیمانى نمى شود.
9. راهى است از همه راه ها صاف تر، نزدیك تر و روشن تر.
و بالاخره راه مستقیم، راه انبیا، شهدا، صالحان و صدیّقین است. اینها نشانه هاى راه حقّ و مستقیم است كه شناخت آن مشكل و دقیق است وحركت و پایدارى در آن نیاز به امداد الهى دارد.
نماز، جنگ با شیطان است :
همه ما با كلمه محراب آشنا هستیم، این كلمه در قرآن نیز درباره محلّ نماز زكریّا علیه السلام آمده است.
«هو قائم یصلّى فى المحراب» (آلعمران،38-39)
محراب در لغت یعنى محلّ حرب و جنگ، پس نماز و حضور در محرابِ عبادت، قیام براى جنگ با ابلیس است. اگر انسان هر روز چند بار در محلى قرار بگیرد كه نامش محل جنگ باشد، جنگ با هوس ها و شیطان ها و طاغوت ها، القاى این كلمه چه تأثیرى در فرد و جامعه دارد؟
بگذریم كه امروز به خاطر فرهنگ غلط، محراب ها را تزیین مى كنند و گل بوته هاى كاشى كارى ها، صحنه را درست به عكس كرده و به جاى فرار شیطان جولانگاه او قرار داده است.
روزى پیامبر صلى الله علیه و آله به فاطمه علیها السلام فرمود: این پرده را از جلو دید من بردار، زیرا گلِ روى این پارچه، در حال نماز توجّه مرا از بین مى برد.
ولى ما امروز مبلغ سنگینى خرج مى كنیم تا محراب را با انواع كاشى تزیین كنیم. نمى دانم چرا به اسم شعائر مذهبى و هنر معمارى، از متن اسلام دور مى شویم؟ اسلام هر چه عمیق ولى بى آلایش معرفى شود جاذبه بیشترى خواهد داشت. ما با این همه تزیینات چند نفر را به مسجد جذب كرده ایم و اگر بودجه این تشریفات را صرف نیازهاى ضرورى جوانان كنیم چقدر جذب خواهیم كرد؟
نماز و سلام:
هر مسلمان در هر كجاى زمین كه هست هر روز پنج بار باید به تمام همفكرانش سلام كند
"السلام علینا و على عباداللَّه الصالحین"
سلام بر بندگان صالح خدا،
سلام بر سرمایه داران هرگز،
سلام بر قدرتمندان هرگز،
سلام فقط بر عباد صالح خدا.
سلام بر طرفداران مكتب حقّ
"عباداللَّه الصالحین"
سیاست خارجى ما را در نماز، یكى «غیر المغضوب علیهم» تعیین مى كند و یكى "السلام علینا و على عباداللَّه الصالحین"
آرى كسى كه هر روز به بندگان خدا سلام كند، با آنها حیله نمى زند، خیانت نمى كند، كلاه سرشان نمى گذارد.
کتاب 114نکته درباره نماز ،محسن قرائتی
التماس دعا